Nog maar net de pandemie achter de rug, supply chains die langzaam aan stabiliseren, op de achtergrond een klimaatcrisis als zwaard van Damocles, is het nu de energiecrisis en de daaropvolgende inflate de volgende crisis voor bedrijven en alle commerciële teams.
Als de zee zich terugtrekt, komen de rotsen boven het water uit. Marketing teams en Sales leaders zullen nu goed moeten opletten. Hoe lopen de programma’s, wat doen je traffic, inbound leads en conversiecijfers? Zijn de teams de afgelopen periode scherp genoeg geweest op de signalen van een afnemende vraag?
Luiheid als een van de zeven hoofdzonden uit zich bij commerciële teams als ‘we doen het altijd zo / het werkt altijd’. De vette jaren hebben teams lui gemaakt, investeringen in talent, processen en infrastructuur laten uitstellen.
Maar het kan nog goed komen. Dit is het moment om kritisch te zijn, gebruik je (beperkte) investeringsruimte om slim en waar mogelijk anticyclisch te investeren. Dit is het moment om je site eindelijk te optimaliseren, gebruik de downturn om nog dichter bij je klant te komen en te begrijpen wat hem echt drijft, bouw aan analytische capabilities in je team. Veel van de dingen die nu nodig zijn om er straks sterker uit te komen kosten niet eens zoveel geld.
Thoughts?