Remember: what gets attention is not always important. And what is important rarely gets attention.
https://markmanson.net/newsletters/mindfck-monday-31
Ik loop hier al een aantal dagen mee rond… dat ik er iets mee moet. Waar het om gaat, is ook een thema bij de stoics. Een echt wijs man, zegt niet dat ie wijs, loopt er niet mee te pronken, hij is het gewoon. Het is niet relevant of een ander het ziet en/of er iets van vindt.
Waste no more time arguing what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Beide quotes geven aan hoe we in deze tijd en in deze wereld geneigd zijn vooral naar de buitenkant te kijken. Op zoveel niveaus, naar zoveel dingen. Denk aan wat instagram doet met je wereldbeeld (#quaraintaineselfie). Denk aan wat lastigere dingen als de zwartepietendiscussie. Kan iets pijnlijk zijn voor iemand als het niet pijnlijk bedoeld is? En wat is dan de morele impact? Als ik mijn kinderen vertel over zwarte piet zonder er enig racistische mening op na te houden, ben ik dan nog steeds fout of is het ok om dat ik ’te goeder trouw’ handel?
Als iemand op kantoor/in de Teams meeting een beetje bot uit de hoek komt en voor de tweede keer iets over je afdeling zegt, moet ik het me dan aantrekken of moet ik er maar van uit gaan dat die persoon het niet zo bedoelt? En is de morele waarde onafhankelijk van hoe ik het beleef? En wordt dan dat bepaald door de intentie of juist door hoe ik het beleef? Stoïcijnen zeggen dat als je er voor kiest niet geraakt te worden je het ook niet wordt. De opmerking is ‘indifferent’ of onverschillig, niet goed of slecht. Of wellicht juist zowel goed als slecht, afhankelijk van je perspectief?
We kijken dus alleen naar de buitenkant, wat makkelijk te zien is? We kijken naar wat ons voorgeschoteld wordt (bewust of onbewust) en processen dat? Maar begrijpen we het ook, challengen we het ook? Is wat we zien echt zo belangrijk en is er niet iets belangrijkers dat we niet zien?
We zijn zo gefocust op perceptie, op onze waarnemingen, dat we minder nadenken. Wat gebeurt er? Wat zegt die persoon nou echt? Is dit echt allemaal zo belangrijk?
Met een instragram feed die barst van de influencers (ja wij marketeers kunnen weer trots zijn) lijkt deze wereld alleen nog maar samen te hangen van imago’s. Misschien had Plato wel gelijk en zitten we in die grot allemaal te kijken naar een idee van de werkelijkheid, maar niet naar de werkelijkheid zelf. Misschien zien we de belangrijkste dingen niet omdat er zoveel ruis en clutter is.
